صفر و یک

سایتی درباره تازه های اینترنت و تکنولوِژی و ریاضی و ...

صفر و یک

سایتی درباره تازه های اینترنت و تکنولوِژی و ریاضی و ...

۲۰ مطلب در بهمن ۱۳۹۳ ثبت شده است

مرحله اول : ابتدا از طریق منوی Start عبارت Contro lPanel را سرچ بزنید .

مرحله دوم : سپس قسمت Network And Sharing Center را انتخاب کنید .

مرحله سوم : گزینه Change Adapter Settings را انتخاب کنید و کانکشنی که قبلا به ان وصل شده اید را همانند عکس زیر انتخاب کنید .

سپس بر روی کانکشن راست کلیک کرده و گزینه Status را انتخاب کنید و بعد Wireless Propeties را انتخاب کنید .

سپس بر روی سربرگ Security بروید و گزینه Show Character را فعال تیک دار کنید و در قسمت Network Security Key می توانید پسورد WiFi را مشاهده کنید .

تست های جمع بندی دیفرانسیل مبحث مشتق

ویژه دبیرستان و کنکور سراسری

• شاهرخ منوچهرآبادی

کارمندان سازمان ملی هوانوردی و فضایی ایالات متحده امریکا (ناسا) در زمره ی باهوش ترین افراد و متخصصین روی کره زمین بشمار می روند اما همه ی ما می دانیم دقیقا زمانی که در آستانه نوآوری هستیم احتمال اشتباه و خطا در آن لحظه هم به مراتب بالاتر است زیرا ممکن است با اتفاقات پیش بینی نشده ای روبرو شویم.

سازمانی نظیر ناسا با آن کارکنان باهوش خود هم از قاعده مستثنی نیست و این سازمان هم اشتباهات وحشتناکی کرده است که در ادامه نگاهی به آن ها خواهیم انداخت.

۱۰- ماجرای گم شدن نوارهای ویدئویی مربوط به فرود بر روی سطح ماه

بزرگ تر ها نوارهای ویدیویی را به یاد می آورند و حتی بعضا وقایعی را با آن ضبط و ثبت کرده اند ولی به احتمال زیاد شاید مهم ترین واقعه ای که آن ها ضبط کرده اند یک مسابقه فوتبال مهم در مدرسه شان بوده وحتما نوار حاوی آن فیلم را هم نزد خود نگه داشته اند.

فضانورد ناسا بر روی سطح کره ماه

اما شاید باور نکنید اگر به شما بگوییم نسخه اصلی نوار ویدیویی مربوط به فرود فضاپیمای آپولو ۱۱ بر روی سطح کره ماه گم شده است!

جالب تر اینکه ۳۵ سال طول کشید تا ناسا متوجه چنین اتفاقی شود زیرا در دهه ۸۰ از روی نسخه های اصلی کپی تهیه کرده بودند و همواره از آن نسخه ها استفاده می شد.

بهرحال تلاش های فراوانی انجام شد اما نسخه های اصلی هرگز پیدا نشد.

9- The Arsenic Life-Form

در سال ۲۰۱۰ ناسا پروژه ای را بنیان گذاری کرد که توسط یکی از زیست شناسان برجسته آن ها یعنی فلیسا وولف سایمون رهبری می شد و در آن زمان او ادعای عجیبی مطرح کرد. آن ها متوجه باکتری هایی با یک ساختار جدید DNA شدند که در آن آرسنیک جایگزین فسفر شده بود و این خانم ادعا کرده بود ساختار حیات جدیدی کشف کرده است. این DNA عجیب به سرعت در کانون توجه تمامی زیست شناسان مطرح دنیا قرار گرفت.

NASA Unveils Arsenic Life Form

برای هضم بهتر موضوع ذکر این توضیح ضروری است که زیست شناسان ۶ عنصر را برای زندگی حیاتی می دانند: هیدروژن، اکسیژن، کربن، نیتروژن، گوگرد و فسفر. سایمون ادعا می کرد این ساختار جدید قادر به استفاده از آرسنیک به جای فسفر است. دو عنصردارای ساختار مشابهی هستند ولی آرسنیک بسیار سمی است؛ بنابراین چنین ادعایی شک همه را برانگیخت، تا اینکه خیلی زود در مجله علمی ” Science ” دو مقاله منتشر شد که در آن مشخص شد محیطی که این ساختار باکتریایی در آن قرارداده شده بود غنی از آرسنیک بوده!

8- NOAA-19

آخرین ماهواره هواشناسی سازمان جوشناسی ملی در جریان پروژه ای با عنوان ( POES) با هدف ایجاد یک سیستم ماهواره ای برای کسب اطلاعات در رابطه با تحقیقات آب و هواشناسی بکار گرفته شده بود. یکی از پیمانکاران اصلی ناسا که در ساخت چنین ماهواره هایی تجربه زیادی داشت کار را بر عهده گرفت اما ماهواره قبل از پرتاب به شدت آسیب دید (تصویر).

ناسا حادثه پیش آمده را به ” نبود نظم کاری ” نسبت داد. قضیه از این قرار بود که گروهی از تکنسین های ناسا باید به طور معمول ماهواره را جای خود با ۲۴ پیچ سفت می کرده اند ولی یکی از آن ها این پیچ ها را درآورده بود و گزارش نداده بود، این اتفاق در ادامه با سهل انگاری تیم فنی مسئول چک ماهواره نیز همراه شد. نتیجه کار چیزی جز سقوط ماهواره و یک خسارت ۱۳۵ میلیون دلاری برای تعمیر آن نبود…  و البته اثبات دوباره ی قانون جاذبه!

NOAA-19

7- The OCO

ماهواره OCO ماهواره ای بود که قرار بود میزان دی اکسید کربن زمین را اندازه گیری کند. این ماهواره در ۴ فبریه سال ۲۰۰۹ پرتاب شد ولی هرگز به جو زمین نرسید. ماهواره پس از نزدیک شدن به جو در یک اتفاق غیر منتظره به سمت زمین برگشت و نزدیک اقیانوس هند فرود آمد.

۹ سال تلاش و ۲۷۰ میلیون دلار سرمایه خرج این ماهواره شده بود. آسیب آنقدر زیاد بود که اجزاء آن قابل استفاده مجدد نبودند. مشکل جزئی ولی عواقب وخیم بود، موضوع این بود که در هنگام پرتاب راکت ها یک پوشش مخروطی که نقش حفاظتی را دارد در مورد این ماهواره عملکرد خود را نشان نداد و باعث شده ماهواره قدرت لازم برای رسیدن به جو را نداشته باشد. در جولای ۲۰۱۴، ماهواره OCO-2 با موفقیت پرتاب شد که اشتباه قبلی ناسا را جبران کرد.

6- NASA Helios

در طول دهه ۹۰، ناسا پروژه ای را با عنوان ( ERAST) آغاز کرد تا با استفاده از یک نوع کنترل کننده های از راه دور ماهواره هایی را برای زمان طولانی به درون فضا بفرست. ابتدا هواپیمای مسیریاب ناسا مطرح شد، سپس مسیریاب دوم.. و هردو به خوبی جواب دادند و سپس مسیریاب سوم و پیشرفته تری تولید شد. تمامی آن ها طبق انتظارات عمل کردند و رکوردهای پرواز را شکستند و بنابراین ناسا به فکر نسخه چهارمی با عنوان NASA Helios افتاد.

ولی این هواپیما بعد از پرواز به درون اقیانوس آرام سقوط کرد. سقوط در سال ۲۰۰۱ در طول یک تست پرواز رخ داد. از اول نگرانی هایی در رابطه بد بودن وضع هوا وجود داشت ولی دستور پرواز قبلا داده شده بود که خب نتیجه خوبی به همراه نداشت. این میتوانست دهمین پرواز موفق این هواپیما باشد ولی تقریبا ۳۰ دقیقه بعد از بلند شدن به درون آب های ساحل جزیره کوای در هاوایی سقوط کرد. کافی بود پرواز چند روز به تعویق بیفتد! همین!

NASA Helios

NASA Helios بعد از سقوط

5- The DART

the Dart نام ماهواره دیگری بود که به دلیل یک اشتباه ساده سرنوشت وحشتناکی داشت. پروژه در دست شرکت علمی فضایی بود ولی پشتیبان مالی و مشاوره ای آن ها ناسا بودند. هدف ایجاد یک ماهواره رباتیک بود که بتواند حافظ و مرمت کننده دیگر ماهواره ها باشد. این کار بسیار ارزان تر از هربار ارسال فضانورد بود.این ماهواره در ۱۵ آوریل ۲۰۰۵ پرتاب شد و هدف مامویت یک ماهواره ارتباطی به اسم MUBLCOM بود که ماهواره دارت باید به آرامی به آن نزدیک و کار مرمت را انجام می داد. متاسفانه ماهواره کمی با لغت ” به آرامی ” مشکل داشت و با یک اصابت محکم به ماهواره دیگر فرار کرد.حتی اگر چنین اتفاقی هم رخ نمی داد، ماموریت کامل نمی شد چون ماهواره دارت بیش از مقدار نرمال پروپلانات استفاده کرده بود و بنابراین در وسط ماموریت سوخت آن به اتمام می رسید. طبق یک برنامه خود نابودی ماهواره هدف نابود شد تا در فضا سرگردان نباشد.

4-Skylab

اسکای لب اولین پایگاه فضایی آمریکا بود که در سال ۱۹۷۳ برپا شد و تا سال ۱۹۷۹ مشغول به کار بود. این پایگاه اطلاعات ارزشمندی جمع آوری کرد اما تنها چیزی که همگان به یاد دارند نابودی آن بود. یک تصادف استثنائی که هزاران رسانه آن را تحت پوشش خود قرار دادند و البته می توانست بدتر هم باشد. پیش بینی نکردن آینده از صفات ناسا به شمار نمی رود ولی گویا آن ها زیاد به این فکر نمی کردند که چطوراین پایگاه باید به سمت زمین بر گردد ولی به هر  حال می دانستند عاقبت بر می گردد!

ماهواره باید به زمین بر گردانده میشد ولی خب آن زمان هنوز تکنولوژی به مقدار امروزی پیشرفته نبود و سیستم راه یابی به اندازه کافی بهینه نبود. برنامه این بود که ماهواره در اقیانوس هند سقوط کند. آن ها تقریبا موفق هم شدند اما قطعات بزرگتر پایگاه به اقیانوس نرسید و خیلی از آن ها در استرالیا فرود آمدند ولی خوشبختانه کسی آسیب ندید.

البته ناسا یک احتمال ۱ در ۱۵۲ برای آسیب انسانی را پیش ینی کرده بود که بعد ها توسط دولت استرالیا جریمه شد.

پایگاه فضایی Skylab

3- Mars Polar Lander

پروژه MPL یکی از امیدوارکننده ترین پروژه های ناسا به شمار می رفت. MPL اولین سفینه فضایی رباتیک بود که میخواست محیط قطبی مریخ را کاوش کند. ناسا بسیار امیدوار بود که در پایان این پروژه بتواند اطلاعات مفیدی در رابطه با وجود احتمالی آب بر روی سطح مریخ کسب کند. در ژانویه سال ۱۹۹۹ این فضاپیما پرتاب شد و ماه دسامبر به مریخ رسید.

فضاپیما سپس به آرامی فرود خود بر روی مریخ را آغاز کرد اما ناگهان ارتباط خود با زمین را برای همیشه از دست داد.

Mars Polar Lander

ناسا یک ماه کامل از زمان خود را صرف این کرد تا پاسخی دریافت کند اما تلاش ها بی فایده بود.

در پایان؛ ناسا ماموریت را شکست خورده اعلام کرد.

2- Mars Climate Orbiter

اندکی قبل از MPL ارسال شد و همانند اسمش ( بررسی کننده آب و هوای مریخ ) ماموریت آن چرخیدن به دور مریخ و بررسی فضای جو، دما و الگوهای آب و تغییرات آن در سطح این سیاره بود. این فضاپیما برخلاف قبلی به مریخ رسید ولی یک خطای کوچک خسارت ۱۲۵ میلیون دلاری به باد آورد. کارخانه Lockheed Martin تکان های ایجاد شده توسط تراستر را با استفاده از شاخص های متریک ( نیوتن- ثانیه ) محاسبه کرده بود ولی ناسا با استفاده از متریک های دیگری ( pound-seconds) این کار را انجام داده بود. در نتیجه این خطا به دنبال وارد شدن این فضاپیما به درون جو مریخ ، موتورهای آن بیش از حد گرم شده و از کار افتادند. چیزی که بیشتر باعث خجالت می شود این است که این قضیه کاملا قابل پیشگیری بوده است. اکثر خطاها زمانی رخ می دهند که فضاپیما دیگر در فضا است و دیگر امکان عیب یابی و اصلاح آن اشتباه وجود ندارد اما در این مورد، خطای مذکور ۱۰ ماه جلوتر صورت گرفته بود و با بوجود افراد بی شماری که همه چیز را بررسی می کنند هیچکس متوجه این اشتباه نشده بود!

1- آپولو ۱۳

در مقایسه با شاتل های فضایی کلمبیا و چنجر، آپولو ۱۳ و اتفاقی که برای آن رخ داد واقعا یک فاجعه به تمام معنا به شمار می رود. این شاتل فضایی که در آوریل سال ۱۹۷۰ به فضا پرتاب شد قرار بود حاملسومین ماموریت انسانی به سمت فضا برای فرود بر روی ماه باشد. رهبر تیم خدمه این فضاپیما فردی به اسم جیم لاول بود و قرار بود در جریان این ماموریت مساحتی برابر با ۸۰ کیلومتر در سطح ماه را کاوش کنند.

اما ماموریت از همان آغاز با اشکال مواجه شد، آنجا که در هنگامه سفر رفت یکی از فضانوردان اصلی به نام کن متینگلی بدلیل بیماری سرخجه باید با فردی به نام جک سویگرت جایگزین می شد. اوضاع زمانی بدتر شد که یکی از تانک های اکسیژن از هم پاشید و باعث شد یکی دیگر از افراد آسیب ببیند. فقط همین نبود، فضاپیما توانایی ایجاد نیرو، نگهداری سطح اکسیژن و تولید آب را هم از دست داد.

در پایان آن ها مجبور به برگشت شدند و حالا تنها چیزی که اهمیت داشت امنیت فضانوردان بود چون تجهیزات لازم برای فرود نیز از بین رفته بودند. اوضاع وخیم بود ولی خوشبختانه آپولو یک برنامه پشتیبانی داشت که هنوز کار می کرد و همین باعث زنده ماندن فضانوردان شد.

پرتاب Apollo 13

عملیات پشتیبانی Apollo 13

• شاهرخ منوچهرآبادی

سوالی که خیلی از بچه ها همیشه از ما میپرسند این است که چرا با وجود ساعت مطالعه ی بالا، تست زنی زیاد و در کل با همه ی تلاش هایی که میکنند نمیتوانند به نتیجه ی و درصدهای دلخواه خود برسند و هرچه پیش میروند خسته و ناامید تر میشوند.

در ادامه به ذکر چند نکته ی بسیار بسیار مهم که شاید تا به حال به انها توجهی نداشتید، میپردازیم.

۱.مشکل اکثر دانش اموزان این است که به همه ی موارد درسی و مطالعاتی توجه میکنند اما هیچگاه به ذهنیت و تفکر مثبت به خود نمیپردازند. اگر شما به رتبه های برتر دقت کنید میبینید همه ی انها میدانند و اعتقاد قلبی و محکمی دارند که در کنکور موفق میشوند. اگر دیده باشید سازمان سنجش هر سال با رتبه های تک رقمی تماس میگیرد و به آنها خبر قبولی با رتبه ی تک رقمی میدهد که از تلویزیون نیز پخش میشود. اگر دقت کرده باشید اکثر آنها از قبل میدانستند که این رتبه از آن آنها بوده است و خوشحالی آنچنانی نمیکنند. پس به یاد داشته باشید قبل از موفقیت در کنکور باید درذهن خود پیروز شوید و همیشه تفکر مثبت و پرانرژی را جایگزین افکار منفی و بد کنید.

۲. شاید روش درس خواندن شما در درس خاصی که میخواهید در آن پیشرفت داشته باشید اشتباه است. دانش آموزان دوست دارند که وقتی روش مطالعاتی خاصی انتخاب میکنند حتما جواب دهد. بعضی اوقات اصرار زیاد آنها برای به نتیجه رسیدن، در حالیکه روش کلا غلط و مردود است باعث از بین رفتن روحیه و انگیزه میشود و از دانش اموز میشنویم که میگوید: هر چه بیشتر میخوانم انگار کمتر نتیجه میگیرم. پس اگر میبینید در درسی علمکرد خوبی دارید همان روش را ادامه دهید اما اگر میبینید که ضعف خاصی دارید حتما به مشاور حرفه ای یا مطمئن مراجعه یا از افراد مطع بپرسید و ایراد های کار خود را برطرف کنید.

۳.بعضی اوقات دانش شما در درسی خوب است اما هنر ازمون دادن را بلد نیستید. بیشتر بچه ها آزمون های آزمایشی را شرکت میکنند اما فقط به درصد و تراز خود توجه میکنند. دقت داشته باشید درست است که شما باید رتبه و تراز مطلوبی کسب کنید اما طبق یک جمله ی معروف و تامل برانگیز : (( موفقیت در کنکور فقط درس خواندن نیست)) . هدف شما از شرکت در این ازمونها باید این باشد تا  هنر آزمون دادن را یاد بگیرید. مثلا باید سعی کنید تا همزمان سرعت عمل و دقت خود را بالا ببرید. باید بتوانید وقتی با چند تست سخت روبه رو شدید روحیه ی خود را حفظ کنید و اعتماد به نفس داشته باشید. باید بتوانید تست های آسان از سخت را تشخیص داده و ابتدا آسان ها را جواب دهید. باید جوری تست بزنید که برای هر درس کمی هم وقت اضافه بیاورید تا به سراغ سوالاتی که پاسخ ندادید بروید.

حتما ! حتما ! حتما! وقتی کارنامه ی خود را گرفتید آنرا به دقت بررسی کنید! متاسفانه تعداد بسیار کمی از بچه ها این کار را انجام میدهند. مثلا ببینید چرا نتوانستید سوالی را جواب دهید! ایا دانشتان کم بوده یا وقت کافی نداشتید یا بی دقتی کردید یا … . حتی ببینید چه ویژگی هایی باعث شده تا سوالاتی را درست پاسخ دهید. وقتی بارها و بارها ازمون میدهید و این موارد را تکرار میکنید پس از مدتی پیشرفت قابل ملاحظه ای را شاهد خواهید بود.

۴. بعضی از دانش اموزان هم از خود و استعداد ها و توانایی های خود اطلاع کافی ندارند. مثلا اصرار دارند تا درسی اختصاصی را حتما ۱۰۰ بزنند! این درست است که انسان هر کاری را که میخواهد میتواند انجام دهد اما مسلما یک ماهی نمیتواند برای آرزوی بالا رفتن از درخت تلاش کند!!

باید ظرفیت ها ، محدودیت ها و هوش خود را بشناسید. هیچکس مثل دیگری نیست.نباید از خود توقع بیجا داشته باشید. اگر با رعایت تمامی موارد میبینید بازهم در درسی مشکل دارید سعی کنید درصد خود را در ان درس در وضعیت متوسط قرار دهید و نیرو و انرژی خود را صرف دروس دیگر کنید.

به یاد داشته باشید کنکور یک مسابقه اس که شما برای موفقیت به درصد خوب در همه ی دروس نیاز دارید نه فقط یک درس! مطمئنا درصد های متوسط در همه ی دروس خیلی بهتر از درصد بالا در تنها یک یا درس میباشد.

مجموعه سوالات تستی فصل سوم هندسه ۱

(مبحث قضیه تالس و تشابه)

دانش آموزان سال دوم رشته های علوم تجربی و ریاضی فیزیک می توانند مجموعه سوالات چهار گزینه ای (تستی) فصل سوم کتاب هندسه ۱ همراه با پاسخنامه تشریحی را که مربوط به مبحث تشابه و قضیه تالس می باشد، در ادامه دانلود نمایند.

• شاهرخ منوچهرآبادی

رؤسای جمهور، وزرا، مقامات بالا مرتبه کشورها، تجار و حتی شاید بسیاری از ورزشکاران و مشاهیر، خودروهای ضد گلوله را یکی از نیازهای اصلی جابه‌جایی خودشان می‌بینند تا از جان خود حفاظت کنند. خودروهای ضدگلوله مخصوصاً در کشورهای در حال جنگ نظیر برخی از کشورهای آفریقایی، در میان تاجرین و قاچاقچیان بسیار پرطرفدار است. خودروهای ضدگلوله در میان قشری خاص از مردم به قدری پرطرفدار است که نه تنها مشهورترین برندهای آلمانی نظیر مرسدس‌بنز، بلکه کارگاه‌های کوچک خودروسازی، به ساخت هیولاهای عظیم‌الجثه ضدگلوله می‌پردازند. خودروهای ضدگلوله ساخته شده توسط برخی شرکت‌های ناشناخته نه تنها مخوف‌تر از انواع ساخته شده توسط خودروسازان هستند، بلکه از امنیت بهتری هم برخوردار می‌باشند. نشریه تاپ‌گیر، چندی پیش لیستی از بهترین و محبوب‌ترین خودروهای ضدگلوله حال حاضر را معرفی کرده است که مروری بر این لیست، خالی از لطف نیست.

مرسدس‌بنز Sکلاس Guard

876093_330

اگر بدخواهان و دشمنان زیادی دارید و به دنبال لوکس‌ترین و ایمن‌ترین خودرو روی این کره خاکی هستید، نیازی نیست ادامه این لیست را بخوانید چرا که مرسدس‌بنز S600 گارد، گواهی بالاترین ایمنی بالیستیک را که درجه VR9 می‌باشد، دریافت کرده است. بنابراین S600 نه تنها سرنشینانش را از شلیک‌های سلاح‌های دستی و مسلسل‌ها، بلکه در برابر گلوله‌های تک تیراندازها و انواع بمب‌ها مصون نگاه می‌دارد. این سدان لوکس با تغییرات انجام شده، وزن آن به ۲٫۲ تن رسیده است. موتور ۱۲ سیلندر ۶ لیتری آن با ۵۲۵ اسب‌بخار قدرت، افزایش وزن را جبران کرده است. بنابراین حداکثر سرعت آن با ۴۰ واحد کاهش نسبت به S600 معمولی به ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت تقلیل یافته است. از نظر آسایش و امکانات رفاهی، نه تنها خودروهای ضدگلوله، بلکه کمتر خودرویی به پای آن می‌رسد. اگر این سدان لوکس ضدگلوله را در اختیار دارید، می‌توانید با خیال راحت از کنار دشمنانتان بگذرید و با لبخند برای آن‌ها دست تکان دهید!

ب‌ام‌و X5
876094_246
شما یک فرد مهم هستید و در حال رفتن به محل کارتان می‌باشید. گروه تروریستی که شما را هدف قرار داده‌اند، می‌پندارند که با تنها شلیک یک گلوله به شیشه X5 شما، می‌توانند از شما خلاص شوند. اما سخت در اشتباه هستند، زیرا که ب‌ام‌و شما یک ب‌ام‌و معمولی نیست، بلکه به قدری تقویت و ایمنی‌سازی شده که در برابر گلوله‌های AK47 نیز مقاومت می‌کند. این ب‌ام‌و ضدگلوله، در آزمایشات مختلف، ثابت کرد که از آنچه که به نظر می‌رسد، سرسخت‌تر و مقاوم‌تر است. زیر کاپوت این شاسی بلند، موتور ۸ سیلندر خورجینی با ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت نهفته تا از توان کافی برای فرار زیرکانه از دست بدخواهان نیز برخوردار باشد. بنابراین اگر دنبال یک شاسی‌بلند هستید که هم رنگ جماعت شوید و در صورت بروز بحران، از خطرات و تجاوز دشمن جان سالم به در ببرید، این ب‌ام‌و گزینه خوبی خواهد بود.

آئودی A8 L Security
876095_459
آئودی A8 به خودی خود، یکی از خودروهای محبوب مقامات است. اما اگر یکی از دشمنان شما، مالک آئودی است که در تصویر ملاحظه می‌کنید، فریب شاسی فضایی و بدنه آلومینیومی سبک وزن آن را نخورید، زیرا که این آئودی سیاه رنگ، نه تنها در برابر گلوله، بلکه در برابر انفجار نیز مقاوم و ایمن است. بخش کابین و پنل‌های این بخش از بدنه با استفاده از استیل شکل‌دهی شده توسط حرارت، آرامید و سرامیک مقاوم‌سازی شده که می‌تواند حتی در برابر گلوله‌های قطور ناتو نیز مقاومت کند. حتی شیشه‌های آن نیز چندلایه است. این شوالیه حتی در برابر نارنجک‌های دستی نیز ایمن بوده و می‌توان آن را با آپشن فیلتر تسویه هوای سیستم تهویه سفارش داد، تا در صورت استفاده دشمن از نارنجک‌های دودزا، سرنشینان در کمال آرامش به دشمن پوزخند بزنند!

مرسدس M-Class Guard
876096_435
اگر سری سدان فوق لوکس S، نیازهای شما را برطرف نمی‌کند، می‌توانید به سراغ سری ضدگلوله شاسی‌بلند M بروید اما درجه مقاومت این شاسی‌بلند از ۴ فراتر نمی‌رود در حالی که درجه مقاومت سری S، ۹ است. شیشه‌های بسیار ضخیم، پنل‌های کابین که از استیل خاصی ساخته شده‌اند، می‌توانند سرنشینان را در برابر اسلحه‌هایی نظیر مگنوم ۳۵۷ و ۴۴ و همچنین نارنجک دستی DM51 محافظت کند. تایرهای آن حتی با پنچری کامل نیز می‌توانند این مرسدس را تا مسافت ۳۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۸۰ کیلومتر بر ساعت یاری کنند. از آنجایی که سوار بر یک بنز هستید، با امکانات لوکسی نظیر سیستم تعلیق بادی و موتور شش سیلندر دیزلی و انبوهی از امکانات لوکس رفاهی در داخل کابین برخوردار خواهید بود.

کانکوئِست نایت Conquest
876097_910
اگر قسمت پنجم از سری فیلم‌های سریع و خشمگین را دیده باشید، نایت XV (به معنای شوالیه) یکی از ستاره‌های این فیلم است. شاید این ابرهیولای کانادایی، پسوند یکی از مدل‌های سوبارو را به یدک بکشد، اما تشابهات آن با خودرو ژاپنی به همین جا بسنده می‌شود. «شوالیه» بر روی پلت‌فرم فورد F-350 ساخته شده است و بخش‌های مهم بدنه آن از استیل و فایبرگلاس تقویت شده با مواد بالیستیک مقاوم‌سازی شده تا سرنشینان را در برابر هرگونه آسیبی مصون نگاه دارد. حتی شیشه‌های این هیولا، شش سانتی‌متر ضخامت دارد بنابراین در برابر بسیاری از سلاح‌های سنگین هم می‌تواند مقاومت کند. قلب تپنده شوالیه، یک واحد ۱۰ سیلندر خورجینی به حجم ۶٫۸ لیتر است که می‌تواند ۴۰۰ اسب‌بخار نیرو تولید کند. «شوالیه» شاید پرابهت ترین ظاهر و موتور را در این لیست نداشته باشد، اما بدون شک، نام آن در این لیست پرابهت‌ترین است.

مارادِر (Marauder)
876100_880
اگر در سر دارید که به یک Marauder (به معنای غارتگر در زبان انگلیسی) حمله کنید، بهتر است چنین خیال باطلی را از ذهنتان بیرون کنید چرا که در مواجه با این هیولا باید فرار را به قرار ترجیح دهید. نکته جالب در مورد این شاسی بلند عظیم‌الجثه این است که در کشور آفریقای جنوبی ساخته می‌شود. «غارتگر» حدود ۱۰ تن وزن، ۶٫۴ متر طول، ۲٫۷ متر ارتفاع دارد و برای خرید آن باید نزدیک به نیم میلیون دلار از حساب بانکیتان خارج کنید. بخش عقب این هیولا، دارای ۸ صندلی است که مسلسل‌هایی نیز در این بخش تدارک دیده شده است. اگر مالک یکی از خودروهای فوق هستید و افتخار می‌کنید که خودروتان در برابر سلاح‌های دستی مقاوم است، باید بدانید که شیشه‌های «غارتگر»، حتی در برابر RPG نیز مقاومت می‌کند! اگر ویدئو آزمایش این هیولا را در برنامه تاپ‌گیر مشاهده نکرده‌اید، توصیه می‌شود که هرچه سریع‌تر آن را تهیه کنید و مقایسه آزمایش انفجار «غارتگر» را با یک دستگاه هامِر ببینید.

دارتز پرامبران (Dartz Prombron)
876101_295
اگر فیلم کُمدی دیکتاتور را دیده باشید، این خودرو را هم دیده‌اید. دارتز پرامبران همان خودرویی است که شخصیت اصلی فیلم با بازی ساشیا بارون کوهِن و همراهانش سوار بر آن می‌شدند. این خودرو ضدگلوله از کشور روسیه سربرآورده است. این شاسی بلند ضدگلوله روسی، در ۹ نسخه مختلف در دو آرایش سدان و واگن قابل سفارش است. درجه مقاومت آن را نیز می‌توان بین B2 تا B7 سفارش داد که با آخرین مرحله، پرامبران می‌تواند در برابر راکت‌ها و مین‌های زمینی هم سرنشینان را مصون نگاه دارد. این هیولای چهار تُنی که ضخامت شیشه‌های ۵ سانتی‌متر و ضخامت درهای آن ۲۰ سانتی‌متر است، به موتور ۸ سیلندر خورجینی جنرال موتورز به حجم ۶٫۶ لیتر تجهیز شده است، که می‌تواند آن را به حداکثر سرعت ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت برساند. ان خودرو روسی، ۱٫۲۵ میلیون دلار قیمت دارد.

• شاهرخ منوچهرآبادی

اینکه شایعات چرا شکل می‌گیرند و انگیزه‌ی شایعه‌سازان چیست خود نیاز به بررسی و بحث مفصلی دارد اما تشخیص شایعات و خبرهای جعلی با آنکه گاهی ممکن است بسیار دشوار باشد زیاد هم غیرممکن نیست. تجربه‌ی ما نشان‌داده است که بیشتر شایعات دارای ساختار و ویژگی‌های مشترکی هستند که حتی توسط افراد عادی نیز قابل شناسایی بوده و می‌تواند در کاهش حجم انتشار آنها تاثیر بسزایی داشته باشد. در این پست به معرفی برخی از این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

detecting-rumors-gomaneh

1. منبع (رفرنس): به عنوان مهمترین و اصلی‌ترین نکته‌ای که باید درباره‌ی درستی یک مطلب توجه کنید داشتن «منبع معتبر» است. قاطعانه باید گفت اگر مطلبی منبع معتبر نداشت به راحتی باور نکنید! از آنجا که بخش زیادی از مطالب در فضای مجازی و شبکه‌های پیام‌رسان موبایل به صورت متن منتشر می‌شوند داشتن یک لینک اینترنتی به عنوان منبع ساده‌ترین کاری است که انتشار دهنده‌ی خبر می‌تواند برای اعتباربخشی به خبرش در متن بگذارد تا خواننده روی آن کلیک کند و ببیند مربوط به چه وبسایتی است و یا خود آن وب سایت از کجا آن را نقل قول کرده است. برای اسناد بسیار قدیمی نام کتاب و نویسنده و .. نیز که معمولا باز هم احتمالا در اینترنت یافت می‌شوند نیاز است.
  2. قطعه فیلم و تکه عکس اصلی‌ترین ابزار شایعه‌سازها: یک عکس همان قدر که به اندازه‌ی هزار خط نوشته حرف دارد میتواند هزار شایعه نیز به همراه داشته باشد. زاویه‌ی خاص فیلمبرداری یا عکسبرداری، مشخص نبودن اتفاقات قبل و بعد از آن تکه‌ی جدا شده از فیلم، ربط دادن عکس به مطلب نامرتبط، دستکاری عکس و فیلم (فتوشاپ)، کیفیت‌های پایین و نامشخص بودن جزئیات و… فرصت را برای داستان‌سرایی و شایعه‌پردازی روی آن ایجاد می‌کند. عکس کودکی که مار داخل سرش است، یا فیلم سجاده‌ی نماز خوان نمونه‌هایی از این شایعه بودند.
  3. قسم دادن، التماس کردن، وعده‌دادن، ارعاب و یا تهدید برای انتشار مطلب!
  4. اعلام زمان‌های نسبی به جای ذکر تاریخ مشخص: یک‌ساعت پیش، دیشب، امروز، به تازگی، از فردا، آخرین دستاوردها و … برای مثال بیش از سه سال است که شایعه‌ی «به تازگی گوگل برای تغییر نام خلیج فارس رای‌گیری اینترنتی گذاشته است». یا «آخرین تحقیقات دانشمندان ژاپنی…»
  5. عباراتی که نشان می‌دهد رازی مخوف یا سندی فوق‌محرمانه کشف شده است: (شرکت‌های دارویی برای کم نشدن سودشان نمیگذارند شما بدانید لیمو همه بیماریهای لاعلاج را درمان میکند!)،‌یا نامه‌ی فوق‌محرمانه و مسقیم درباره‌ی زلزله‌ی تهران! «توهم توطئه» نیز می‌تواند در این دسته جای گیرد.
  6. جملات خبری شبه‌علم و مبهم: دانشمندان کشف کرده‌اند، آخرین دستاوردهای پزشکی نشان می‌دهد. کدام پزشکان؟ کدام دانشمندان؟! عرفان کوانتومی، قانون راز،‌ شعور آب و … نمونه‌هایی از این ادعا هستند. درباره «شبه‌علم» در وب‌سایت گمانه بیشتر بخوانید.
  7. ارجاع دروغین خبرهای ناشنیده به خبرگزاری‌های بسیار مشهور و معتبر برای اعتبار بخشی به مطلب: در اینگونه مطالب به صورت خیلی کلی نوشته میشود منبع: BBC ،CNN، پلیس فتا،…
  8. ارجاع به منابع غیرواقعی با اسمهای عجیب و غریب و پرابهت: (شبکه‌ی خبری Alien News  فرانسه، تیم دکتر چوانگ در مرکز توکیو!) برای کشف حقیقت بهتر است نام و وبسایت آن را در اینترنت جستجو کنید.
  9. تبلیغ یا ضدتبلیغ عقیدتی و نژادپرستانه برای یک فرقه‌ی خاص: (۹۰ نفر وهابی…، دانشمندی که شیعه شد، یک بهایی…)
  10. تحریک شدید احساسات از طریق اغراق در داستان‌های ساختگی غم‌انگیز، عکس‌های دلخراش، روابط عاطفی انسانی، تهدیدات مربوط به سلامتی، تحریک حس وطن‌پرستی یا اعتقادات مذهبی و …
  11. عدم ارتباط منطقی و تخصصی منبع با متن: (رئیس مرکز «قلب» ژاپن گفته است سیگنال موبایل برای «مغز» مضر است!)
  12. تبلیغات تجاری در قالب شایعه! (همه شرکت‌ها محصولاتشان آلوده و مشکل‌دار و سرطانزا هست  به جز محصولات شرکت X) یا مثلا نارنگی‌های فلان کشور کرم دارد ولی نارنگی‌های ایرانی نه!
  13. درخواست کمک مالی از طرف اشخاص و موسسات ناشناس. به جای واریز پول به حساب افراد ناشناس، به موسسات معتبر یاری‌رسان و خیریه که در وب‌سایت گمانه لیستشان مشخص شده است کمک کنید.
  14. اینترنت و گوگل منبع نیستند! اینها ابزارهای ارتباطی و جستجو هستند. هرچیزی در آن پیدا شود درست نیست حتی اگر در چندین جای آن تکرار شده بود. انگلیسی بودن متن یک مطلب نیز به معنی معتبر بودنش نیست!
  15. «آیا میدانید»ها! نادانسته‌های حتی کوچک و سطحی جهان آنقدر زیاد است که تشخیص راست و دروغ بودن آن‌ه بسیار مشکل است مگر آنکه منبع معتبر داشته باشند. پیشنهاد می‌کنیم زیاد آن‌ها را باور نکنید چون تقریبا در بیشتر آن‌ها همه‌ی نشانی‌های یک شایعه از جمله نداشتن منبع را خواهید دید!
  16.  شاهدان غیبی! همه ما افرادی را دیده‌ایم که در دفاع از یک ادعای عجیب خواهند گفت: «یکی از دوستان یا نزدیکانم با چشم خودش دیده است!». برای احترام به شعور خودتان هم که شده درخواست کنید با آن شخص سوم ملاقات کرده و حقیقت را از زبان خودش بشنوید و کشف کنید که واقعیت ماجرا چه بوده است؟
  17. شیوه‌ی نگارش و سطح علمی‌بودن: اشتباه املایی و نگارش شتابزده و غیرحرفه‌ای در نوشته‌های بسیاری از شایعه‌پردازان که بیشترشان از اقشار کم‌سواد هستند رایج است. مثلا در پیامی که عده‌ای از ناراضیان درباره انتشار سلسله پیام‌های طنز درباره یکی از شخصیت‌های کشور در شبکه‌های اجتماعی ساخته بودند کلمات (موتون، هائز اهمیت و …!) به چشم می‌خورد.
  18. فصل بازار داغ شایعه را بشناسید! خیلی از شایعات موسمی هستند و ناگهان سر از خاک بیرون می‌آورند! شایعه‌پردازان منتظر فرصت هستند تا متناسب با رویدادها و خبرهایی که منتشر می‌شود شروع به چرندپراکنی کنند. اگر کمی به اخبار جامعه آگاه باشید به احتمال بسیار زیاد می‌توانید خود را برای هجوم شایعات فصلی آماده کنید. چندین شایعه از این دست در زمان درگذشت زنده‌یاد پاشایی، حادثه‌ی اسید پاشی، بازی‌های والیبال ایران و … در فضای مجازی منتشر شد.
  19. استفاده از مغلطه و سفسطه: در بسیاری از پیام‌ها دیده می‌شود. درباره‌ی شناخت آنها مطالب زیادی در صفحه‌ی فیسبوکمان نوشته ایم که در آینده باز هم در این زمینه اطلاع‌رسانی می‌کنیم.
  20. ترکیب دروغ و واقعیت: بسیار پیش آمده که خبری را شنیده‌اید یا خوانده‌اید که فقط درباره‌ی یک بخش آن اطلاعات داشته اید و آن‌بخش را درست دیده‌اید و به واسطه‌ی همین اعتماد فرض کرده اید که ادامه‌ی متن هم حتما درست است.
  21. فریب ظاهر زیبا را نخورید: داشتن عکس‌ها و ظاهر گرافیکی زیبا یا تدوین یک ویدئوی حرفه‌ای برای یک شایعه دلیلی برای واقعی بودن آن نیست. بسیار دیده شده است که برای مطالب کاملا اشتباه و چرند تصاویر گرافیکی زیبا یا حتی ویدئو ساخته اند و افراد فریب ظاهر آن را خورده اند.
  • شاهرخ منوچهرآبادی

سامسونگ، ال‌جی، اپل، گوگل، اچ‌تی‌سی و …! کمپانی‌های بزرگی که همه ما آن‌ها را می‌شناسیم و اکثر اخبار روز دنیای فناوری مربوط به آن‌ها می‌شود. اما به نظر شما در این دنیای بزرگ، به جز این کمپانی‌های جاه طلب و بزرگ، شرکت دیگری وجود ندارد که بتواند نگاه ما را به خود جلب کند؟

خب، کمی دنیا را گشتیم تا ببینیم آیا گجتی هست که ندیده باشید و بتوان آن را در اینجا به نمایش گذاشت؟!

این گشت و گذار نتیجه داد و بالاخره توانستیم 5 دستگاهی که شاید تا کنون نام آن‌ها را نشنیده باشید،، پیدا کنیم! بین این 5 اسمارت فون همه چیز را می‌توانید پیدا کنید، از محصول لوکس گرفته تا یک محصول خاص و عجیب!

بدون بحث اضافی باهم این محصولات خاص را مرور می‌کنیم:

• Tonino Lamborghini 88 Tauri

خب، اجازه بدهید تا از محصولی شروع کنیم که هم ظاهرش بسیار لوکس و خاص است و هم قیمتش رویایی!

ابتدا از قیمتش شروع کنیم تا اگر دلتان خواست ادامه متن را هم بخوانید! شما می‌توانید این اسمارت فون را با قیمت تنها 6 هزار دلار، از فروشگاه مخصوص موبایل لامبورگینی تهیه کنید.

این گوشی از لحاظ ظاهری بسیار زیبا و بوده و از تمام جهات می‌توان به داشتن آن بالید! یک صفحه نمایش 5 اینچی با وضوح FHD و بدنه‌ای که از جنس چرم و استیل ساخته شده است این محصول را خاص‌تر از هر اسمارت فونی می‌سازد. این زیبای چرمی، با پردازنده اسنپدراگون 801، 3 گیگابایت رم، یک دوربین 20 مگاپیکسلی با دو فلش LED و یک دوربین عجیب 8 مگاپیکسلی در جلو جای هیچ حرفی را باقی نمی‌گذارد!

از این‌ها که بگذریم یک باتری 3400 میلی‌آمپری، دو اسلات سیم کارت، LTE و اندروید کیت کت از دیگر مشخصات این محصول خاص و قدرتمند است.

Tonino-Lamborghini-88-Tauri-(1) Tonino-Lamborghini-88-Tauri-(2) Tonino-Lamborghini-88-Tauri-(3) Tonino-Lamborghini-88-Tauri

• Geeksphone Revolution

اگر در اسپانیا زندگی می‌کنید، می‌توانید به سراغ محصولات GeekPhone بروید.

آخرین تولید این کمپانی که نام Revolution را بر خود می‌بیند، ویژگی‌های خوبی داشته و در کنار آن با شرایطی جالب به فروش می‌رسد و البته قیمت خوبی نیز دارد! اما این ویژگی‌ها چیست؟!

این محصول دارای دو سیستم عامل متفاوت است و شما قادرید تا به انتخاب خودتان از آن‌ها استفاده کنید. اندروید و سیستم عامل Fire Fox به صورت پیش‌فرض بر روی این دستگاه نصب شده است.

قیمت این گوشی، حدود 123 یورو است که با توجه به این قیمت، نباید توقع امکانات بسیار خوبی داشت. صفحه نمایشی 4.7 اینچی با وضوح qHD، یک پردازنده دو هسته‌ای اینتل با قدرت 1.6 گیگاهرتز، 1 گیگابایت رم و 4 گیگ حافظه داخلی از مشخصات سخت افزاری این تلفن همراه است.

دوربین Revolution 8 مگاپیکسلی بوده و از یک باتری 2 هزار میلی‌آمپری نیز بهره می‌برد. سیستم عامل پیش‌فرض این محصول اندروید است که شما می‌توانید از طریق منوی تنظیمات، فایرفاکس را نیز به آن اضافه کنید.

Geeksphone-Revolution-(1) Geeksphone-Revolution-(2) Geeksphone-Revolution

• Fairphone

یکی از محصولاتی که به شدت دوستدار محیط زیست است! این محصول بدنه ای باریک از جنس تیتانیوم داشته و از موادی ساخته شده است که هیچ گونه مواد مضری برای محیط زیست ندارد. Fairphone توسط یک کارانه چینی ساخته و کارگران آن نیز کاملا تحت حمایت دولت هستند.

شما می‌توانید بدون اینکه گارانتی اسمارت فون خود را باطل کنید، آن را روت کرده و در صورت وجود مشکل، آن را رایگان تعویض نمایید. این محصول دارای یک باتری 2 هزار میلی‌آمپری نیز هست! در صورت بروز هرگونه مشکلی در این محصول، شما می‌توانید با ارزان‌ترین قیمت ممکن لوازم یدکی آن را بیابید.

از مشخصات این اسمارت فون می‌توان به صفحه نمایش 4.3 اینچی با وضوح qHD، پردازنده 4 هسته‌ای مدیاتک، 1 گیگابایت رم و 16 گیگ حافظه داخلی اشاره کرد. یک دوربین 8 مگاپیکسلی و اندروید 4.2 نیز از دیگر مشخصات این محصول دوست‌دار محیط زیست است. اسمارت‌فون دوست داشتنی، قیمتی معادل 310 یورو دارد!

Fairphone-(1) Fairphone-(2) Fairphone

• Lumigon T2 HD

اگر به محصولات لوکس علاقه دارید ولی موجودی جیبتان اجازه نمی‌دهد تا به سراغ این چنین محصولاتی بروید، پس با ما باشید! گوشی Lumigon T2 HD یک جایگزین خوب است.

این اسمارت‌فون شیک دارای برچسب قیمتی 578 دلار است ویژگی‌های جالبی دارد! بدنه استیلی، ضد آب و ضد گرد و غبار با صفحه نمایشی 4.3 اینچی که از وضوح HD نیز بهره می‌برد. این محصول دارای پردازنده دو هسته‌ای اسنپدراگون، 2 گیگابایت رم و 128 گیگ حافظه داخلی است. از دیگر مشخصات این محصول می‌توان به درگاه مادون‌قرمز، سنسورهای هوشمند، صفحه نمایش فوق حساس و یک دوربین 13 مگاپیکسلی اشاره کرد.

Lumigon-T2-HD-(1) Lumigon-T2-HD-(2) Lumigon-T2-HD-(3) Lumigon-T2-HD-(4) Lumigon-T2-HD

• LG Fx0

دقیقا یک ماه پیش، کمپانی ال‌جی با همکاری یک اپراتور ژاپنی، گوشی زیبا و خاص FX0 را معرفی کردند. یک اسمارت فون زیبا با سیستم عامل Fire Fox OS!

این اسمارت فون از طراحی خاصی بهره می‌برد. اما پیش از آن نگاهی به مشخصات آن می‌اندازیم.

صفحه نمایشی 4.7 اینچی با وضوح HD که چگالی پیکسلی 312ppi را به کاربر عرضه می‌کند. پردازنده 4 هسته‌ای و قدرتمند اسنپدراگون 400 با فرکانس 1.2 گیگاهرتز به همراه 1.5 گیگابایت رم و 16 گیگ حافظه داخلی از مشخصات سخت افزاری این محصول است.

یک دوربین 8 مگاپیکسلی در پشت و نمونه‌ای 2.1 مگاپیکسلی در جلو نیز بر روی این اسمارت فون قرار گرفته است.

باتری FX0 یک نمونه 2370 میلی‌آمپری بوده و سیستم عامل آن FireFox 2.0 است!

The-LG-made-Fx0-(1) The-LG-made-Fx0-(2) The-LG-made-Fx0-(3) The-LG-made-Fx0-(4) The-LG-made-Fx0